Warm Audio WA-14: egy klasszikus nyomdokain

Warm Audio WA-14: egy klasszikus nyomdokain

Az oldalamon már találkozhattatok az amerikai Warm Audio belépő szintű kondenzátor mikrofonjával, a WA-47jr modellel. Aztán a sors és a szerencse úgy hozta, hogy egy újabb darabbal lettem gazdagabb a texasi cég termékeit hazánkban képviselő Digital Pro jóvoltából. Előző cikkemben nem tértem ki rá, hogy jópár híres mikrofon reinkarnációját láthatjuk viszont a Warm Audio kínálatában. Szám szerint kilenc nagymembrános modellt, mely tulajdonképpen lefedi a mikrofontörténelem jelentősebb korszakait.

Balról jobbra haladva a képen láthatjuk a palettát, zárójelben a donorként szolgáló híres elődökkel: WA-47Jr, WA-14 (AKG C414), WA-87 R2 (Neumann U87), WA-47 F (Neumann U47 FET), WA-251 (Telefunken ELA M251), WA-67 (Neumann U67), WA-47 (Neumann U47), WA-CX12 (AKG C12), feketében pedig napjaink legnépszerűbb mikrofonjának (Sony C800G) újragondolt változatát a WA-8000 stúdió mikrofont üdvözölhetjük. Amit mindenképp kiemelnék, hogy a roppant kedvező árcédulákon is láthatjuk a gyártó filozófiáját, miszerint az otthoni stúdiósokhoz is közel szeretnék hozni az analóg hangzásvilágot, megfizethető áron. A mikrofonok mellett előfokok, kompresszorok, ekvalizerek, gitár effekt pedálok, kábelek is részét képzik a kínálatnak.

AZ ESZKÖZ

Szeretném tisztázni még az elején, hogy a Warm Audio WA-14 amelyet a figyelmetekbe szeretnék ajánlani, nem egy az egyben az AKG C414. Stílusjegyekkel, műszaki hasonlóságokkal természetesen találkozunk, de aki az említett legendás modell hangját akarja, az vegye azt. Aki pedig jó áron akar behúzni egy C414 jellegű mindenest, az válassza nyugodtan a texasiak termékét.

Bár vannak különbségek, a WA-14 le sem tagadhatná gyökereit már csak küllemre sem, hiszen a híres elődöt mellé téve nyomban látszanak a hasonlóságok. Igaz a jobb oldali Warm mikrofon jóval nagyobbnak látszik a donorként szolgáló AKG-től, megnyugtatok mindenkit, hogy a való életben nagyon kényelmes fogás esik az eszközön és nem érezhető esetlennek.

Az AKG mikrofonján 4 féle karakterisztika közül választhatunk (kardoid, hiperkardoid, kör és nyolcas), míg a WA-14 esetében 3 módra van lehetőségünk (kardoid, nyolcas, kör). Emellett találjuk a kétállású csillapítókapcsolót is (-10,-20 dB), amely hasznát pl. dobok felvételénél vesszük majd. Nekem egyébként mindkét mikrofon formavilága nagyon bejön.

MI VAN A DOBOZBAN?

Az eszköz egy nagyon masszív kartondobozban, vastag szivacsok között érkezik a kiegészítőivel együtt. Kibontva tárul elénk maga a mikrofon, a rezgéscsillapító kengyel, egy normál kengyel és egy hordtáska, amely a WA-14 tárolására szolgál majd. A rezgéscsillapítós kengyelen egy külön kis csavart is meg kell majd húznunk amolyan biztosításként, miután beleraktuk a mikrofont. Itt jegyzem meg, nem minden cégnél alapértelmezett ez az ellátottság, a Neumann TLM 102 esetében a dobozban csupán egy normál kengyelt kapunk 300 ezerért…

A mikrofon fémből készült háza robosztus, a kapszulát védő rács erősebb nyomkodás hatására sem deformálódik. Elől ezüstös, hátoldalon fekete színt kapott. A kapcsolók határozottan, akadás nélkül működnek, az alvégen található XLR csatlakozó is „passzentos”. A kiegészítők műanyagból készültek, ezeket is „megtekergettem” de nem mutatták a gyengeség jeleit. Mindkét kengyelhez külön-külön adapter csavart is mellékelt a gyártó. A hordtáska anyaga a puhábbik fajtából való és nem áraszt „kínai” szagot. (talán beteges, de meg is szagolgattam)

A C414 életérzés

A fő attrakció persze mégiscsak a rácsok alatt lapul, mégpedig egy kapszula formájában. Mint fentebb is írtam, az eredeti AKG C414 modell egy igazi állatorvosi lóként funkcionált, hiszen az évek során sok fejlesztésen, belső alakításon ment keresztül. A formavilág maradt, a sikert hozó felső tartományban gazdag, kiegyenlített és meleg hangkarakter azonban kissé megváltozott a CK12 névre hallgató kapszula lecserélése után. Ez több szakember nemtetszését is kiváltotta egyébként a modellel szemben.

A Warm Audio minden jel szerint az 1970-es évek elején megjelent, eredeti AKG C414 hangját akarta viszonthallani WA-14 mikrofonjában. A saját fejlesztésű WA-12-B-60V névre hallgató kapszula teste teljes egészében sárgaréz, a 6 mikron vastagságú Mylar anyagú membrán pedig arannyal gőzölt. A membrán átmérője 25.4 mm, tehát „igazi” nagymembrános. Ennek eredményeképpen kapjuk a nagy klasszikusra hajazó frekvencia átvitelt és hangzást. Az elektronikán is csiszoltak egy kicsit, a kimenő jel pedig egy CineMag trafón keresztül hagyja el mikrofonunkat. A saját fejlesztés mellett a költségek szinten tartása miatt döntött a cég. Jól tették, mi csak örülünk neki!

Itt pedig egy kis összehasonlító teszt a kistesóval:

VÉGSŐ GONDOLATOK

Tisztában vagyok vele, hogy a cikk lehetett volna mélyrehatóbb és szakszerűbb is, de meglátásom szerint a hang világában a végső döntést úgyis a fülünk hozza meg. Arra biztatok mindenkit, tegyen egy próbát a Warm Audio WA-14 mikrofonnal, nekem nagyon kellemes meglepetésben volt részem. Hova is szánja termékét a gyártó? Mindenhova, ahol megfizethető árú és kitűnő minőségű eszközre merülne fel igény. Jelentsen ez otthoni felhasználókat, vagy stúdiós környezetet. A 210 000 Ft körüli ár egy kezdő számára biztosan komoly kiadást jelent, viszont cserébe egy igazi mindenes igáslovat kap a pénzéért az ember. A mikrofont megtapizni/megvásárolni a már fentiekben is említett nyolc másik modellel egyetemben a Digital Pro stúdiójában lehet, ahol sok más csábító Warm Audio termékkel is találkozhatunk. Érdemes jól kitömött tárcával érkezni, ha értitek mire gondolok…

Köszi a figyelmet! 🙂