Warm Audio WA-47jr – a legkisebb 47-es

Warm Audio WA-47jr – a legkisebb 47-es

Az amerikai Warm Audio nevű céget Bryce Young alapította 2011-ben, a Texas államban elterülő Austin városában. Szenvedélyes muzsikusként víziója a kezdetekben az volt, hogy a feltörekvő zenészek és hangmérnökök számára elérhető árú, de csúcsminőségű termékeket hozzon létre. Elszántságát mutatta az is, hogy a kezdetektől tapasztalt szakértőkből álló csapattal vette körbe magát technikai, marketing és értékesítési vonalon. Alkatrész beszállítóik szintén magas színvonalat képviselnek, az Alctran USA-tól a JJ Tubes-ig bezárólag. A mindössze 11 éves múltra visszatekintő cég nevét számos innovatív megoldás, díjak és elismerések fémjelzik. Termékeikkel világszerte számos otthoni, professzionális hangstúdióban és élőzenei helyszínen találkozhatunk.

Fókuszomba a Warm Audio neve mostani projektem kapcsán került, mivel dinamikus mikrofonjaim mellé szerettem volna egy kondenzátoros modellt is, amolyan „mindenest”. Lehessen éneket, akusztikus hangszert, vagy még dobot is felvenni vele, kitűnő minőségben. Naív álmok, tudom. Aztán nem sokkal később alkalmam nyílt meghallgatni egy Neumann U47 hangját, amelybe végérvényesen beleszerettem. Mivel az ára egy otthoni stúdió 10 éves költségvetését is elvinné, így maradtak az alternatívák.

Sok cég foglalkozik világszerte a már említett legendás mikrofon saját verziós kiadásával, igazán jól viszont csak néhányan. Hetek-hónapok estéi mentek el a rengeteg teszt videó és felvétel hallgatásával, vélemények olvasásával és kikristályosodott, hogy valamelyik Warm Audio WA-47 modellt szeretném a magaménak tudni. Ezúton is külön köszönet Matók István részére, akinek segítő hozzáállása nélkül, projektem nem valósulhatott volna meg.

Történelmi vonatkozás

Mielőtt bemutatásra kerülne a címben szereplő eszköz, egy kis időutazásra invitálnám a tisztelt olvasót. Könyvajánlómban már találkozhattatok a hangtechnika úttörőjének számító Georg Neumann nevével. A Neumann U 47 nagymembrános kondenzátormikrofon az egyik leghíresebb stúdiómikrofon, amely a második világháború után látott napvilágot. Az eredeti sorozatban -1949 és 1965 között- elektroncső alapú áramkört használtak. A korai U 47-esekben az M 7 kapszulák kaptak helyet, majd az 1958-tól ezeket a K 47-es egység váltotta fel. Az 1950 előtt gyártott egységek terjesztője a Telefunken volt, emiatt a Telefunken logót viselték.

Mivel a Telefunken 1957-ben beszüntette a VF 14 csövek gyártását, az U 47 is kivezetésre került 1965-ben. Az 1969-es év folyamán érkezett az U 47 FET, amely ugyanazt a kapszulát (K 47) és hasonló fejrácsot használta mint elődje, de tranzisztoros áramkört kapott. Bár az eredeti U 47 hangzásának újraalkotására szánták, csak mérsékelt sikert aratott. Nagy hangnyomás tűrése miatt aztán megtalálta helyét a stúdiókban. Lábdob, rézfúvós hangszerek és nagybőgő felvételeknél lett később közkedvelt. A Neumann GmbH 1969 és 1986 között gyártotta az U 47 FET-et, majd 2014-ben újra kiadta.

Az eredeti csöves Neumann U 47 modellt, minden idők egyik legjobb mikrofonjának tartják. Népszerűsége három fő komponensének kitűnő összhangján alapul: kapszula, cső, transzformátor. Az U47 szárnyalt az amerikai stúdiókban is. Frank Sinatra, Ella Fitzgerald, Louis Armstrong, Bing Crosby is előszeretettel állt mögé. A Beatles 1962 és 1970 között, szinte minden énekfelvételénél használta.

WARM AUDIO WA-47 sorozat

A cég kínálatában jelenleg 3 verzió érhető el az U47 stílusú nagymembrános kondenzátor mikrofonokból. A legnagyobb a csöves WA-47, a középső a tranzisztoros WA-47F, a legkisebb testvér pedig a szintén tranzisztoros WA 47jr. A legkisebb egyben legolcsóbb modell különlegessége, hogy az ezüst szín mellett, feketében is elérhető. Lehetőségeimhez mérten és a már fentiekben is említett univerzális használhatóság miatt az én választásom a WA-47jr modellre esett.

Az robosztus kartondobozát kibontva tárulnak elénk, az ebben az árkategóriában nem megszokott kiegészítők. Maga a mikrofon, amely kézbe véve egész súlyos darab, felépítése és kinézete is abszolút prémium érzetet kelt. Mikrofon tartóból kettőt is kapunk, az egyiket gondolom utazóknak szánták kompakt méretével, a másik egy hatalmas kosár, amely a gumiszalagokkal együtt a nem kívánt rázkódásokat hivatott csillapítani. Ennek majd a stúdióban vesszük hasznát. Két átalakító adaptert és két pót gumiszalagot csomagolt a gyártó a dobozba. A fekete bőrhatású zipzáras tok szállításkor lehet hasznunkra, bár szerintem tároláson kívűl másra nem fogom használni. A Warm Audio nem bízta a véletlenre a dolgokat. Fontos kitérnem a mellékelt füzetecskére, amely a használati útmutató mellett rengeteg hasznos tippel látja el a kezdő, illetve haladó hangmániásokat.

Mint említettem a WA-47jr masszív építésű, amelyet a kapszulát védő rács csak fokoz, illetve a felületkezelés sem hagy kívánnivalót maga után. A K-47 stílusú kapszulában lévő, arannyal kezelt dupla membrán mérete 34 mm. A mikrofon elején, a rács alatt helyezkedik el a háromállású kapcsoló, amellyel a gömb, vese és nyolcas karakterisztika között választhatunk. A különböző karakterek hangja jól elkülöníthető, tehát nem csak marketing fogás. Az állások közötti váltáskor ajánlott levenni a mikrofon hangerejét, a pattanások elkerülése érdekében.

A test hátulján szintén a rács alatt kapott helyett további két kapcsoló, mellyel a mélyvágást aktiválhatjuk 70 dB alatt, illetve kapunk -10dB értékű csillapítási lehetőséget is. Ez hangosabb forrásoknál tud kifejezetten jó szolgálatot tenni, mint például dobok, gitárerősítők, vagy hörgő metálarcok. Összehasonlításképpen, ezek a funkciók általában csak a jóval drágább modellek esetében érhetőek el.

A kimenő jel teljesen analóg áramkörökön halad át, ahol szintén minőségi alkatrészekkel találkozhatunk: Toshiba tranzisztorok, Panasonic és Wima ellenállások alkotják a jelutat. A nagyobb testvértől eltérően itt nem kapunk kimenő oldali trafót (gondolom az ár kellemes szinten tartása miatt), de az én fülemet ez cseppet sem zavarta. A saját zaj 9dBA környékén mozog, ami szintén teljesen jó érték. Az érzékenység -40dB, ami gyakorlatban annyit jelent, hogy ha egy átlagos hangkártyánk is van, a gaint nem kell csutkára tekernünk. Ezzel a nemkívánatos alapzaj is távol tartható felvételünkről. Kondenzátor kapszulás mikrofon révén, működtetéséhez +48V fantomtáp szükséges.

Az érzékenység miatt egy jó minőségű popfilter beszerzése ajánlott. Én a POP AUDIO STUDIO SET mellett tettem le a voksom, amelynek három cserélhető feje és csiptethető robosztus karja nagyon kényelmessé teszi a használatát. A három fej betétje különböző anyagokat jelent. Szövet, fém, illetve szivacs. Tapasztalatom szerint a legsemlegesebb áteresztése a szivacsnak van. A 21 000 Ft-os ára elsőre soknak tűnhet, de a 6-7 000 Ft környékén kapható „légycsapókra” fényéveket ver. Ne ezen spóroljunk. Az alábbiakban egy hangtesztet is mellékelek, amely 320 kbps bitrátájú .mp3 formátumban hallható:

Megpengettünk egy akusztikus gitárt is, szintén tömörített formátum:

ÖSSZEGZÉS

A Warm Audio WA-47jr a 163 000 Ft-os fogyasztói árával határozottan jó ár/érték arányú eszköz azok számára, akik a krémes hangú, legendás U47 életérzést keresik megfizethető áron. A beépített extra szolgáltatásoknak köszönhetően pedig, akár otthoni stúdiónk svájci bicskája is lehet. A fentiekben említésre került már, hogy a mikrofonok mellett a Warm Audio csúcsminőségű előfokok, kompresszorok, equalizerek gyártásával is foglalkozik. A termékekről bővebben a hivatalos magyar forgalmazó, a Digital Pro Bt. oldalán tájékozódhatnak az érdeklődők.

Köszi a figyelmet!