NÉGYESEK VIADALA

Általánosságban elmondhatjuk, az otthoni stúdiózás szerelmeseinek arzenáljában, a két bemenetes hangkártyák találhatóak meg. Ezek nagyjából le is fedik az igényeket, ha esetleg ennél több jelforrás rögzítésére lenne szükség (pl. dobfelvétel esetén), azt jobbára stúdióban oldják meg. A technológia persze fejlődik, divatok jönnek-mennek, a gyártók pedig úgy gondolják, a pénzünk az ő zsebeikben van jó helyen. Ha valaki előrukkol valami újdonsággal és a célközönségnek is tetszik, előbb-utóbb a konkurencia is követni fogja. Talán jó hasonlatként a városi terepjáró kocsikat (SUV) hozhatnám, amelyek sikere vitathatatlan – gazdaságosságuk már annál inkább.

Sokan szeretik az úgynevezett „desktop”, vagyis asztali formátumú hangkártyákat, melyek kezelőszervei az eszköz tetején helyezkednek el. Az embernek megvan az a keverőpultos-konzolos érzése, amikor a kapcsolókkal, illetve potméterekkel babrál. Jelenleg a piaci kínálatban 3 ilyen eszköz található meg, az Audient ID44 mk II, az Universal Audio Volt 476P, illetve a pár napja érkezett Solid State Logic SSL12 hangkártya. Szolgáltatásokat és a csatlakozók számát tekintve nagyjából azonos tudású eszközöket kapunk a 200 ezres árkategóriában. Mindhárom hangkártyát volt szerencsém élőben, kézben tartva is szemrevételezni, aki majd a vásárlás mellett döntene, az mindenképp tegye meg ugyanezt. Mindhárom versenyzőnek vannak előnyei és hátrányai egymással szemben, az alábbiakban ezeket járom majd körbe. Amúgy négy bemenet az már elég menő, nem? Akár még a dobfelvétel is megoldható egy lábdob, egy pergő és két overhead (dob fölé helyezett) mikrofon segítségével.

AUDIENT ID44 MK II

A három gyártó közül az Audient tekinthető amolyan úttörőnek, hiszen 2018 elején adta ki az előd ID 44 modellt, amelyet 2022 júniusában követett az ID 44 MK II, amelyben frissített konvertereket, előfokokat, illetve nagyobb teljesítményű fejhallgató erősítőt kaptak a vásárlók. Az eszköz aluminium házának tónusa egy kicsit sötétebb lett, a konstrukció az elődhöz hasonlóan robosztus, pontos illesztésekkel, vajpuhán működő kezelőszervekkel/kapcsolókkal.

A kissé tégla hatású dizájnt is frissíthetnék egyébként, én szívesen látnék az SSL-éhez hasonló lejtést, a felhasználó felé. Az előlap bal oldalán két gitár jelét tudjuk beküldeni, jobb oldalt kaptak helyet a fejhallgató kimenetek, melyből kettő hangerejét egymástól függetlenül szabályozhatjuk. Az egyik 6.3 mm-es jack mellett találhatunk egy 3.5 mm-est is, melyet zseniális ötletnek tartok, hiszen van az úgy, hogy nincs nálunk átalakító és ilyenkor sem kell kétségbe esnünk.

A fedlapon elhelyezkedő kezelőszervek kiosztása és a feliratok is egyértelműek. Mint említettem már, minőségük sem hagy kívánnivalót maguk után, a kapcsolók határozott kattanása is erősíti azt a bizonyos „stúdió konzol” életérzést. Külön kiemelném a 8 szegmenses kivezérlést jelző fehér színű ledcsíkot, amelynek hunyorgása nekem nagyon bejött. Az F1-2-3 gombokhoz további funkciókat rendelhetünk az eszközzel érkező mixer szoftverben, itt szabályozhatjuk a input/DAW arányt is, amolyan monitor mix gyanánt. A Talkback is roppant hasznos dolog, ha az előadók fülére kell szólnunk és nem akarjuk fel-le cibálni a fülesünk.

Hátulra kukkantva láthatjuk, hogy az eszköz külön táplálást kapott, ami nem is csoda, hiszen 4 darab magas minőségű előfok teljesít szolgálatot a bemeneteknél. Az optikai bemenetek segítségével még több bemenetet kreálhatunk. Az profi világból még beemelték 1-2 bemenetre az insert opciót, amit szerintem nem sok otthoni stúdiós fog használni a mai plugin orientált világban. A bitek egy USB-C csatlakozón keresztül áramlanak oda-vissza, nagyon kis késéssel. Részleteibe jobban nem merülnék, aki ezt megtenné, a gyártó oldalán megteheti. A Mac és Windows rendszerre is elérhető illesztő szoftverrel pedig aprólékosabban is személyre szabhatjuk a lehetőségeket. Spoiler: Nálam ez viszi a pálmát a trióból. Ha most vennék hangkártyát és kevés lenne a két bemenet, biztos ezt választanám. Igaz 250 ezres árával kilóg társai közül – felfelé…

UNIVERSAL AUDIO VOLT 476P

Bár a nagymúltú amerikai cég analóg hardvereivel és DSP ökoszisztémájával szerzett hírnevet magának, azért láthatóan ők is sem hagyták szó nélkül a robbanás szerűen fejlődő otthoni stúdiós piacot. Én imádom ezt, hiszen a gyártók kezüket-lábukat törve versengenek a kegyeinkért, minél magasabbra rakva egymás számára a lécet. Ezzel végül is mi járunk jól nem? Na, vissza a tűzhelyhez. A 4 bemenet itt az eszköz elején bal félen kapott helyet, a fejhallgató kimenetek jobb oldalon ülnek.

Elöl találjuk a fantom táp (+48V) kapcsolót, amely az összes bemenetre ráküldi a kakaót, nem kapcsolható csatornánként sajnos. A bemeneti impedanciát apró kapcsolókkal válthatjuk a forrástól függően. Fejhallgatónkat 2 darab 6.3 mm-es aljzat szolgálja ki. Hátul itt is külön tápellátást kapunk kapcsolóval, USB-C aljzattal. A két MIDI csatlakozó megléte számomra értelmezhetetlen, ami viszont külön figyelmet érdemel, az a dedikált monitor hangfal kimenet.

A Volt 476P az Audient termékéhez hasonlóan, úgynevezett „standalone” eszközként is használható, tehát nem szükséges számítógép a működtetéséhez. Mit is jelent ez a gyakorlatban? Hát ugye, először is van egy 4 csatornás keverőnk… Másodszor a 4 darab line kimenet felhasználva akár 4 csatornás előfokként is használhatjuk az eszközt a beépített (gyártó általi értékre kalibrált) kompresszornak , illetve előerősítőnek köszönhetően. A „76 COMPRESSOR” a legendás UA 1176LN kompresszort hívatott emulálni, a gombbal 3 érték közül választhatunk: VOC (vokál), GTR (gitár) és FAST (dobok). Az alatta található „VINTAGE” gombbal pedig az UA 610 előfok hangját idézhetjük meg. Az értékek kalibrálása egyébként meglepően élethűre sikerült a gyártó által. A hátsó LINE OUT 1-2-3-4 kimeneteken lehet ezek jelét továbbítani, tehát így jön létre az említett keverő, illetve előfok funkció. Ez nagyon komoly szolgáltatás, az biztos.

A jelszint szabályozó potméterek gumiszerű bevonatát nem nagyon szerették az ujjaim, kifejezetten olcsó hatásuk van. A kivezérlést jelző ledek meglátásom szerint nem a legjobb pozícióba kerültek, oldalsó lapos szögből nézve körülményesen láthatóak. Becsületükre legyen mondva, külön-külön monitorozható a ki- és bemenet. Az összeépítés minősége hibátlan, bár a tégla dizájnt válthatná a döntött kialakítás egy kicsit sötétebb tónusú házzal. 190 ezer forintos árával, a szolgáltatásokat és hozzá adott plugineket figyelembe véve, egyébként kellemes darab.

SOLID STATE LOGIC SSL12

Ezt hagytam az utoljára, mivel ez a legfrissebb megjelenés. Volt már egy SSL2 hangkártyám, teljesen elégedett voltam vele, DSP-s hangkártya miatt váltottam róla kb. egy évvel ezelőtt. Már akkor is gondoltam rá, hogy majd ha egyszer lesz 4 bemenetes verzió, amin kivezérlés jelző is lesz, biztosan beszerzek egy ilyen darabot. A mikulás aztán meg is hozta a boltokba a trónörököst, SSL12 néven.

Izgalommal, mosolyogva vártam a találkát. Kézbe véve az eszközt aztán lehervadt a mosolyom. Sóhajtottam, hogy „Jaj ne gyerekek…” Komolyan nem tud egy valamilyen egyszerű kimenő oldali kivezérlés jelzőt beépíteni eaz eszközébe egy Solid State Logic szintű cég…? Nem bírtam ki, képszerkesztővel bénáztam koncepció gyanánt, az alsó képen látható, hogy szerintem mi vitte volna a pálmát.

Nagyon csalódott vagyok az említett dolog miatt. Pedig az építési minőség, a konverterek és a másik eszközöknél hiányolt döntött forma itt adott. A szálcsiszolt aluminium fedlap is konzolos érzést sugall, még ha a ház anyaga műanyag is. A gombok és kapcsolók szuper minőségűek. Talkback funkciót, szeparáltan állítható fejhallgató hangerőt itt is kapunk, a fejhallgató kimenet a hangszer bemenetekkel egyetemben szintén a versenytársakhoz hasonlóan elöl kapott helyet.

Hátul találjuk a bekapcsoló gombot, az adatok továbbítására szolgáló USB-C aljzatöt, valamint optikai ADAT bemenetet. A másik két eszköztől eltérően itt nincs külön táplálás, ez úgynevezett „bus-powered” kártya, vagyis a működéshez szükséges energia a számítógépből jön. Így a „standalone” működésről is le kell mondanunk sajnos. A MIDI csatlakozók helyett inkább ide tettem volna a fejhallgató kimeneteket. A tápellátást is ellátó USB-C aljzatot szerintem nagyon magasra tették, a bekapcsoló gomb pedig lehetett volna billenős. A Kensington Lock-ot pedig életemben nem láttam, hogy használta volna valaki.

ÖSSZEGZÉS

Ezek a hangkártyák árfekvésüket, szolgáltatásaikat tekintve is kívűl esnek a belépő kategória határain. Ám akinek fontos, hogy ne csak 2 bemenettel gazdálkodjon és kicsit úgy érezze, profi stúdiós környezetben ténykedhet, annak remek választás lehet személyes kedvencem, az Audient ID44 MK II, vagy az ennél 60 ezer forinttal kevesebbe kerülő Universal Audio VOLT 476P. A Solid State Logic SSL12 eszközét sajnos az említett hiányossága miatt nem tudom ajánlani. Ez egy hatalmas kihagyott ziccer lett az angol cégtől. Kár érte!

Köszi a figyelmet! 🙂