IN THE BOX – digitális modellező szakkör

A cikk címét kicsit viccesre véve szeretném olvasóimat, amolyan közös jövőbe pillantásra invitálni. Közhelyessé csépelt már, hogy az elmúlt évtizedben tapasztalt általános technológiai forradalom, a hangfelvétel készítés világára is erős hatással volt. Ennél is erősebben pedig, az otthoni stúdiósok profitáltak ebből az evolúcióból. A rengeteg új szereplő és az általuk generált árverseny roppant pozitív hatással volt a házi, de minőségi hangfelvétel készítésre. Nem vitatom természetesen a termékeikkel, felvételeikkel a történelmet formáló cégek, nagy stúdiók érdemeit. A növekvő fenntartási költségek és megváltozott piaci viszonyok miatt, mára amolyan preztízs-szerepűvé transzformálódtak. A számítógépek jöttek, kalapot emeltek és letaroltak mindent. Ma már kijelenthető az, hogy egy „hangstúdió” tulajdonképpen egy asztalon elfér. Már amivel keverni, effektezni, masterelni is lehet akár…

Az „in the box” kifejezéssel a szakirodalmat böngészve biztosan sokan találkoztak már. Ez a fogalom egy olyan stúdiókörnyezetet jelöl, ahol a felvett analóg jelek feldolgozása és maga a munkafolyamat digitális formában a számítógépen belül, tehát a „dobozban” történik. A megfizethetővé vált technikai eszközöknek köszönhetően, hatalmas népszerűségre tett szert a fentiekben említett munkamódszer napjainkra. Persze ének vagy dob felvételnél még mindig jól jön egy megfelelően csillapított helyiség, illetve egy jóféle előfok. Bár ezen állítás nem áll szilárdan, de erről egy kicsit később.

IN THE BOX

Miért is lett ennyire népszerű? Alapját tulajdonképpen egy laptop és egy külső hangkártya is alkothatja. Kezdetben drága hangfalakra sincs szükség, megteszi egy tisztességes minőségű fejhallgató is. Nem árt persze egy mikrofont se beszerezni fegyvertárunkba, amellyel már elég széles spektrumot tudunk lefedni kedvenc időtöltésünk művelése során. Mindössze egy hátizsáknyi méretben. Az elképesztően élethűen szóló audio plugineknek köszönhetően pedig, legendás analóg eszközök hangját idézhetjük meg anélkül, hogy egy vagyonért meg kellene azokat vásárolnunk. Bár a jó minőségű pluginek nem olcsók, áruk mégis töredékei a „donorénak”.

Nem elhanyagolható a rendelkezésre álló virtuális hangszerek bőséges választéka sem. Szintetizátorok, fúvósok, vonós hangszerek. Már csak amolyan tesztelésre is jók (pl. egy MOOG esetében), mielőtt valaki a valódi megvásárlására adná a fejét. Sokan ilyenkor felhördülnek, hogy azért a „vas” az igazi. Nos ezeket az embereket meginvitálnám egy kis hallgatózásra, ahol garantálom, hogy leesne az álluk. Vakteszten meglátásom szerint egy megfelelően modellezett (pl. Universal Audio) virtuális hangszer, illetve eszköz hangját nagyon nehéz megkülönböztetni.

További érv a digitális munkamenet mellett a hibásan meghozott döntéseink egyszerű visszavonhatósága is. Gondoljunk csak bele, ha például az éneksávban jól ráemelünk a magas tartományra, mert éppen azt halljuk jónak, másnap viszont pihent füllel ezt soknak érzékeljük. Ezt egy analóg láncban felvéve már nem tudjuk megváltoztatni, viszont az elmentett projektben számítógépünkön egyszerűen visszavonhatjuk ezt a lépést.

A fentiekben említett előnyök mellett, még egy roppant fontos dolgot kiemelnék, amely nem más, mint a gyakorlás lehetősége a szoftverek segítségével. Elnézve a fenti képet, nyálunkat törölgetve, azért valljuk be: nem fogunk minden nap találkozni a valóságban egy UA 610-es előfokkal, Lexicon 224-es zengetővel, UA 1176-os kompresszorral, vagy más legendássá vált eszközökkel. A virtuális változataiknak köszönhetően azonban, csak türelmünk és elszántságunk függvénye lesz, hogy mennyire sajátítjuk el egy-egy eszköz használatát. Minden túlzás nélkül mondhatom, hogy az Universal Audio emulációi eszméletlenül élethűek és ha valaki ezen megtanulja a lényeget, az a valóságban sem fog szégyent vallani, ha megfelelően be kell állítani a hardveres verziót.

MODELLEZŐ MIKROFONOK

Tapasztalt analóg stúdiós guruk első hallásra talán legyintenek, mondva ez is csak amolyan digitális szemfényvesztés… Részben igazuk is lehet, hiszen egy jó mikrofonból és megfelelően kiválasztott előerősítőből álló felvételi láncot nehéz túllicitálni. A számítógépes kapacitás növekedésével, viszont a fejlesztők csuda dolgok létrehozására lettek képesek. A Slate Digital, az Antelope és az Universal Audio élen járnak ezen technológiák alkalmazásában termékeiknél.

Ezeknél a megoldásoknál a hardver és szoftver szorosan egymáshoz van optimalizálva és ezen ötvözetből jön létre a varázslat. Nem filléres dolgok, általában 2-300 ezer forintos tételek maguk a mikrofonok, amelyhez kapjuk a szoftvert is ebben az árban. Ezzel az egyszeri kiadással viszont egy tucat legendás mikrofon hangját is kipipálhatjuk eszköztárunkban, ideértve a Neumann U47, U67, AKG 414, Sony C800G modelleket is többek közt. Ha a donorokra fájna a fogunk önnön valójukban, egy ilyen repertoárért már egy tóparti kecó árát kellene leszurkolnunk…

Itt a minőség, élethűség miatt muszáj kiemelnem a mezőnyből az Universal Audio modellezős rendszerét, amely a gyártó termékéhez hasonlóan, nagyon magasra rakta a lécet a kategóriában. A már fentiekben is tárgyalt nagymúltú mikrofonok hangjának megidézésén felül, egyedülálló testreszabhatóságot kínál a további szolgáltatásaival, versenytársaival szemben. Annyit hozzátennék, hogy amennyiben a mikrofon összes szolgáltatását ki szeretnénk használni, nem árt, ha rendelkezünk valamelyik Apollo (SOLO, TWIN X, stb.) hangkártyával. Erről készült is egy átfogó magyar nyelvű videó, amelyet a Hit Space első emberének, Davidovics Ádámnak köszönhetünk.

Természetesen jómagam is készítettem egy rövid tesztet, amelyben az Apollo Solo hangkártyám Unison bemenetén próbáltam ki az Universal Audio modellezéseit. Ehhez egy Shure SM7B mikrofont használtam, az sE Electronics DM2 jelerősítőjével:

ZÁRÓ GONDOLATOK

Ahogy egy mérlegnek két tálkája van, úgy gondolataimban is érvek, ellenérvek kavarognak. Azért egy „igazi” Neumann U67 és egy Neve 1073 párossal dolgozni, biztos bizsergető érzés. Rengeteget beleinvesztálva és a végén összehasonlítva a digitális modellezős rendszerekkel, fog hallatszani vajon a különbség otthoni körülmények között? Biztosak nem lehetünk benne. A modellezős világ előtt nagy jövő áll meglátásom szerint, mert általa olyan finomságok kerülnek elérhető közelségbe, amelyről pár éve még álmodni sem mertünk volna…

Köszi a figyelmet! 🙂