BOYA BY-WS1000 szélvédő tok

Kapcsolódva korábbi cikkemhez, egy különleges eszközt szeretnék tisztelt olvasóim figyelmébe ajánlani, mely hasznos kiegészítője lehet felszerelésünknek, a külső helyszíneken történő hangfelvételek során. Biztosan sokan láttak már a terepen forgató televíziós, illetve filmes stábot, ahol egy ember hosszú rudat a feje fölé tartva, fejhallgatóban az operatőr mellett serénykedett. A rúd végén lévő szőrrel bevont hengeres dolog, amit emberünk a lehető legközelebb próbált a beszélőhöz tartani, az bizony egy puskamikrofont rejt.

Mivel a puskamikrofonok kondenzátor kapszulája érzékeny szerkezet, kültéren nagy problémát tud okozni a levegő mozgása, vagyis amit szélnek hívunk. Ez ellen használhatóak a megvásárolt eszközökkel érkező szivacsok, vagy a külön beszerezhető szőrök, több-kevesebb sikerrel. A profi produkciók viszont nem engedhetik meg maguknak a kockázatot, hogy egy fontos felvétel hangja emiatt használhatatlan legyen és a költségvetést megterhelő pótforgatást kelljen eszközölni. A mikrofonokat emiatt egy úgynevezett rezgéscsillapított szélvédő tokba rakják (zeppelin, vagy blimp néven is említik), amelyet a boom operatőr igyekszik minél közelebb juttatni a hang forrásához. Figyelnie kell persze arra is, hogy a képbe ne lógjon bele eszközével.

FELÉPÍTÉS

A szélvédő tokok alapjában véve két fő elemből tevődnek össze. Az egyik rész a fogantyúval/csatlakozóval ellátott rezgéscsillapított kengyel, a másik a mikrofont körülvevő méretes kosár, amelyet szükség esetén még egy jókora bundával is betakarhatunk. A kosár szeparálva van a kengyeltől, belülről finom szövetszerű anyaggal van bélelve. Ezzel a megoldással amolyan csillapított kamrát hoznak létre a mikrofon körül, csökkentve a nemkívánatos behatásokat. A szövetnek persze áteresztőnek kell lennie emellett, hiszen hasznos hangot is rögzítenünk kell(ene). Az alsó képen ezt láthatjuk.

A másik fő elemre már több feladat hárul. A rezgéscsillapított kengyelnek egyszerre kell robosztusnak és ruganyosnak is lennie. A masszív felépítés amiatt fontos, hogy erősebb mozgatásnál se ütődjön neki a kosárnak a mikrofon teste. A ruganyosság pedig a kezelésből adódó zajok csökkentésénél jelent előnyt, hiszen az eszközt egy rúdon használjuk és a fogdosás is zajt okoz. Nem is kicsit…

Elnézést mindenkitől a kicsit hosszúra nyúlt bevezetőért, most pedig porondra szólítom mai főszereplőnket, BOYA BY-WS1000 szélvédő tokot. Függöny! 🙂

MI VAN A DOBOZBAN?

Mivel maga az eszköz sem mondható kicsinek az 50×30 centiméteres alapértékével, a doboz ehhez igazodva egy fél asztallapnyi méretű. Mivel egyéb kiegészítők is helyet kaptak a pakkban, az összsúly majdnem 1,3 kg.A kartondobozban alul felül támaszték van, a deformálódás elkerülése miatt.

A dobozban találni fogunk még egy szintén méretes bundát, amely valóban nagy szél esetén az utolsó menedék lehet, valamint egy tornazsákhoz hasonló hordozó táskát, amelybe szőröstül-bőröstül (illetve bundástól) beleszuszakolhatjuk a szélfogó kosarat. Első ránézésre, illetve a vetélytársak termékei mellé helyezve sem tűnik olcsónak és gagyinak a Kínából érkező termék. A 47 000 Ft-os árcédula, éppen fele a Rode hasonló termékének és némely részletben még talán meg is előzi. Amit külön kiemelnék, hogy az eszköz összerakásához/szétszedéséhez semmilyen extra szerszámra nincs szükségünk, mindössze két kezünkre.

A másik fő elem, a rezgéscsillapító egy fogantyúból, egy a kosár illeszkedését biztosító sínből és 3 darab gyűrűből áll, amelybe a mikrofont pattinthatjuk. Jár hozzá még egy 50 cm hosszúságú XLR kábel is, amely számára külön kiképzett bevágások vannak, a megfelelő bújtatás érdekében. A nyél és a sín találkozásánál az állítócsavar a konzollal együtt kissé vékonyra sikeredett, erre szerintem érdemes odafigyelni, mert egy durvább erőbehatásra (pl. véletlen odacsapjuk valamihez) elhajolhat.

Maga a sín és a kosár fixálását szolgáló csavarok minőségiek, könnyen mozognak. A sín belső részébe illeszkedik a 3 tagból álló mikrofont befogadó konzol. Ezek közepében a piros színű rugalmas plasztik tartófüleket 4-4 darab szintén piros színű gumiszalag rögzíti a fekete merev gyűrűkhöz. A gyűrűk egymástól való távolsága a mikrofon méretének függvényében, bőséges tartományban állítható. A mikrofont határozottan meg kell nyomnunk, így fog a helyére pattanni a tartófülekbe. Félnünk nem kell a töréstől, rugalmas anyag lévén.

Ezután már a kosár és a két végét záró sapka játszi könnyedséggel felhelyezhető. Amire figyeljünk, hogy az XLR kábel a helyén üljön, mert erőltetve könnyen letörhetjük az apró műanyag füleket, amik a sapkák belső felületén találhatóak. Alapértelmezésben ebben a formában használatos a szélvédő kosár, de ha elkezd vagánykodni a szelecske, akkor bizony jöhet a bundás borítás. 🙂

Általánosan elterjedt nézet, hogy a deadcat (már a neve is hálátlan), vagyis szőrös szélfogó a szükséges rossz egy produkció felvétele során. Ennek van egy teljesen érthető oka, hiszen jelentősen csillapítja a hangforrás felső frekvenciatartományait. Konyhanyelven: tompa lesz a felvételünk. Ez a csillapítás azonban utómunka során lényegesen jobban kezelhető, mint a szél által keletkező morajlás, ami a beszédtartományt akár használhatatlanná is teheti. Az alábbi rövid videóban további tippeket is adok a témában.

ÖSSZEGZÉS

Azt mondják a kínaiak kopírozásban a dobogó tetején állnak, a termékek minősége viszont elmarad a donorokétól. Nos ez esetben személyes tapasztalattal megerősítve elmondhatom, hogy a BOYA BY-WS1000 szélvédő tok egy kifejezetten jól sikerült darab, amelyet nyugodt szívvel tudok ajánlani bárkinek. Én a JACKAL TL-184A állvánnyal használom, hiszen az mikrofonrúddá is alakítható, igaz csak 2 méteres hosszúságot kapunk. Elérhető egyébként a kifejezetten erre a célra gyártott 308 centire kihúzható célszerszám is, amely a JACKAL BP-308 Boompole nevet viseli. A szélvédőt és a többi kiegészítőt a Stúdió Eszközök webshopjában, illetve Budán található üzletükben vásárolhatjátok meg.

Köszi a figyelmet! 🙂