dbx 286s channel strip

„Bezzeg régen, a mi időnkben…!” Szokták mondani felmenőink nagy sóhajtással. Voltak idők, amikor nem a pluginekkel felpumpált világ volt az alapértelmezett. A hardverek, vagy más nevükön a „vasak” jelentős részt sajátítottak ki maguknak a professzionális hangstúdiók alapterületéből, nem véletlenül. Egy ilyen vasat szeretnék bemutatni a tisztelt olvasóknak, mely ár/érték aránya miatt hasznos kiegészítője lehet otthoni felvételi láncunknak. Most persze sokan nem értik a dolgot, hiszen már van egy jó mikrofonunk és hangkártyánk, amellyel nagyon jó minőségben tudunk rögzíteni. Ez részben igaz is, azonban a felvett anyagot azért masszírozgatnunk kell a hangszerkesztőben pluginek segítségével, hogy kellő erővel/dinamikával szóljanak a dolgok. Emiatt érdemes már a hangkártyánk elé bekötnünk egy előfokot, kompresszort, ekvalizert. Ezeket a dolgok amolyan „mindenazegyben” megoldásként, úgynevezett channel strip formájában is elérhetőek.

dbx 286s

A dbx 286s a legjobb áron elérhető channel strip jelenleg a piacon, amely hozza az alapkövetelményeket. Robosztus felépítése és a kezelőszervek átláthatósága ideális „elsővassá” teszi a kezdők számára. Csúnya kifejezéssel, amolyan szegény ember channel strip-jeként is említhetném. Mivel 19″-es rack kivitelű, egy 19″-es rack dobozra is szükségünk lesz, de erről majd később. Rengeteg beállítós videót találunk róla egyébként a neten, amelyeket ajánlott nézegetni a tanulási folyamat lerövidítése érdekében.

A VAS

Egyszerű papírdobozban érkezik, semmi sallang. Kézbe véve amolyan „van benne anyag” érzése van az embernek, ami nem is csoda, hiszen a ház anyaga masszív fém. A potméterek mozgását szokni kell, mivel nem fokozatmentesem mozognak (racsnis). Ez egyébként hasznos dolog, mert véletlen odanyúlással nem tudjuk eltekergetni a gombokat. Az eszköz letisztult előlapján hat szekcióval találkozunk.

MIC PREAMP

Bal oldalon a „mic preamp” felirat feletti téglalapban állíthatunk bemeneti hangerőt, adhatunk kondenzátor mikrofonunknak fantomtápot (+48V) és aktiválhatjuk a high-pass filtert. Ez egy szűrő, amely a 80 Hz alatti mély hangokat nem engedi át. Ezt érdemes ének és beszédfelvételek alatt aktiválni. Más esetben nem kell a tapasztalataim szerint.

A bemeneti hangerő mértékét egy négy ledből álló sorocska jelzi vissza, amely bőven elég a funkciója ellátásához. Ami külön tetszett, hogy egy fekete tétéglalap öleli őket körül, ezzel is segítve a láthatóságukat. Itt nincs nagy matek, arra figyeljünk, hogy a piros lámpácska ne villanjon fel. Ahogy már ugye megtanultuk, a túlvezérelt (torz) jel nem a barátunk. A 60dB maximális jelerősítés a mikrofonok nagy részének igényét lefedi (30-35dB általában), kivételes esetben (Shure SM7B) lehet csak szükségünk extra jelerősítőre. A piros számok a vonalszintű jel (laptop, lejátszó) állítási értékeit mutatják.

COMPRESSOR

A kompresszió szó jelentése összenyomás. Nem véletlenül kapták erről a nevüket a kompresszorok, ugyanis ezek olyan speciális erősítők, amelyek automatikusan képesek csökkenteni a csendes és hangos hangok közötti hangerő különbséget, vagyis a dinamika tartományt. Ebben a szekcióban két értéket állíthatunk az eszközön. A drive az erősítést, a density pedig a kompresszió mértékét szabályozza. Kiindulási értéknek a 4-es állást célozzuk meg.

A dbx által szabadalmaztatott OverEasy® technológia hatékonyan és ami még fontosabb, egy kezdő számára is hallhatóan teszi a dolgát. Érdemes csavargatni és sok pozícióban meghallgatni. Itt már nyolc darab LED áll a rendelkezésünkre a finomhangolhatóság érdekében. Itt megjegyezném, hogy számomra a kezdetekben az is gondot okozott, hogy mit kell hallani pontosan…

DE-ESSER

A de-esser egy angol nyelvű kifejezés, amely közel áll a magyar jelentéséhez, az SZ-hez, mint mássalhangzóhoz. Az beszéd vagy énekfelvétel során bizonyos hangokat sziszegősnek hallunk, ezek elsősorban az S és SZ hangok, de sziszegést okozhatnak a C, CS, T, TY, X mássalhangzók is. Ezek a hangok -ha túl erősek bizony nem kellemesek, ezért valamilyen módon kezelni kell őket. Az egyik legjobb megoldás a hangerejük csökkentése. Ezt nevezzük „SZ” mentesítésnek, vagy ismertebb elnevezéssel De-essing technikának.

Itt is két tekerentyűt találunk. A frequency potméterrel kell megkeresnünk a rakoncátlan hangmagasságot, a threshold gombbal pedig a csillapítás mértékét kell hangolnunk. Legegyszerűbben folyamatos sziszegéssel tudjuk beállítani ezeket az értékeket.

ENHANCER

Ebben a téglalapban szintén két gombot találunk, amelyek tulajdonképpen hangszín szabályzóként működnek. Az LF DETAIL (low frequency detail) segítségével a mély hangokat, a HF DETAIL (high frequency detail) csavargatásával pedig a magasakat tudjuk kiemelni. Amennyiben a klasszikus „rádiós” hangzást akarjuk elérni, nagyon hasznos tud lenni!

Kombinálhatjuk az előzőekben bemutatott DE-ESSER szekcióval is, a magas hangok kordában tartására. Tapasztalatom szerint 2-es 3-as fokozatnál magasabbra nem érdemes tekerni.

EXPANDER & GATE

A varázslat itt történik igazán. Ez a részleg funkcióját tekintve kiemelkedik a lehetőségek közül. Háttérzajok kiszűrésénél roppant hasznos opció. Ahogy az a nevéből is kiderül pontosan úgy működik, mint egy rugóval ellátott kapu. Ha a hang kellő erővel nekifeszül, akkor kinyílik, minden más esetben zárva van, vagyis nem enged át semmit. A THRESHOLD gomb csavargatásával állíthatjuk be azt a küszöbértéket, ahol nyisson ez a kapu. A RATIO gombbal a „visszahúzó rugó” erejét, vagyis a zárás sebességét szabályozhatjuk.

Ez a funkció egyébként kulcsfontosságú lehet otthoni felvételeink hangzásának javításában, hiszen házi körülmények között nehezen tudunk ideális, zajmentes környezetet létrehozni. Sokat próbálgattam természetesen ezt is, nagy hatékonysággal teszi a dolgát. A threshold potmétert -30bBu értéken, a ratio-t 1.5:1 állásban találtam számomra megfelelőnek. Ez nem kőbe vésett szabály természetesen. A LED-ek sokat segítenek az optimális beállításban.

OUTPUT

A legutolsó potméter az előlapon a kimeneti szint szabályozására szolgál. Ezt alapértelmezésben kicsit a nulla értéktől visszafele állítsuk be, biztos ami biztos alapon. Túlvezérlés esetén a clip feliratú lámpa piros fénnyel jelzi a problémát.

HÁTLAP

Itt sincsenek túlgondolva a dolgok, balról jobbra haladva találjuk a tápcsatlakozót, bekötési diagramot, output néven az eszköz vonal szintű kimenetét, egy insert bemenetet, egy line input vonalszintű bemenetet, a végén pedig XLR mic input néven csücsül a mikrofon bemenet. Fontos még megjegyezni, hogy a kimenet szimmetrikus, biztosítva ezzel a zajmentes kimenő jelet. Ha hangkártyánkra kötjük az eszközt, annak bemenete mindig line állásba legyen kapcsolva. Kombó bemenet esetén is (XLR és JACK egyben) is szimmetrikus 6.3 mm-es jack-jack kábelt használjunk!

Ahogy már feljebb is írtam, egy aranyos kis fadoboz beszerzése az eszköz védelme és elhelyezése szempontjából javasolt. Nem mellesleg bútordarabként/állványként is szolgálhat házi stúdiónkban. Ennek kivitelezésében az Elimex Kft. volt a segítségemre, akik bármilyen egyedi igényt és kívánságot teljesítenek, megfizethető árral párosítva. Kínálatukban emellett rengeteg hangtechnikai kiegészítőt is találhatunk, érdemes mazsolázgatni az oldalukon. Rendkívül segítőkészek is egyébként, ami külön megemlítendő.

Itt hallhattok egy tesztfájlt is, amelyet gyorsan összedobtam. Az előfokból a jelet az SSL2-es interface-el vittem a számítógépbe:

ÖSSZEGZÉS

A dbx 286s előfok/channel strip a 68 000Ft-os fogyasztói árával és szolgáltatásaival abszolút jó vételnek számít és helyet követel az asztalunkon magának. Megvásárolni a Hitspace üzletébe betérve tudjátok, ahol hasznos tanácsokat is kaptok az eszköz használatát illetően. Érdemes vigyázni a boltban, mert annyi jó cucc sorakozik a polcokon, hogy nehéz lesz ellenállni a kísértésnek… 🙂 Az oldalamon található cuccok mindegyike egyébként itt is elérhető, sőt ki is próbálható. A raktárkészlet hatalmas, az eladók pedig értenek is ahhoz, amit csinálnak.

Köszi a figyelmet! 🙂