Keret nélkül nem megy…?

Annak idején, amikor az Adobe nevű grafikai szoftvereket készítő cég bevezette az előfizetéses modellt a termékeinél, sokan kétkedve vitatták ennek hosszútávú fenntarthatóságát. A cégnek valamerre mégis lépni kellett, hiszen rengetegen használták tört verzióban a szoftvereiket. Ezek fejlesztése rengeteg pénzt és időt felemészt, nem beszélve az anyagi előfinanszírozásról, ennek pedig valamilyen formában a haszonnal kiegészülve vissza is kellene csorogni a kasszába. A marketingesek taktikája bejött, hiszen az emberek hamarabb nyitották a pénztárcát havonta kisebb összegekre, mintsem egyszeri nagyobbra.

Az audio világban egy kicsit lassabban mennek a dolgok. Mint már írtam, DAW szerkesztőnk is rengeteg beépített plugint tartalmaz (főleg a Logic Pro), de a szomszéd füve mindig zöldebb alapon, sokan más külsős gyártók beépülőit is integrálják munkafolyamatukba. Ebben az iparban nehezebben puhíthatóak a felhasználók, példázza ezt a Waves Audio esete is, akikre iszonyú harag zúdult, amikor be akarták vezetni a kizárólagos előfizetéses modellt. A sok huzavona vége az lett, hogy bár van havi előfizetési lehetőség is, meghagyták a régebbi egyszeri vásárlással elérhető, örökös tulajdonlású modellt is. Ez a biztonsági játék egyébként megfigyelhető más nagyobb cégeknél, pl. az Universal Audio esetében szintén, ahol kínálnak az egyszeri fizetős vásárlások mellett, havi előfizetést is.

BEKERETEZVE

Az ember úgy van vele, hogy a fent említettekkel még együtt is lehet élni. Egy másik dolog már viszont határozottan bosszantó, hogy ezeknek a pluginek a futtatásához úgynevezett keretrendszerek szükségesek, amelyeket a felhasználókra kényszerítenek. Régebben érdekes módon egy sima telepítőből lehetett installálni egy-egy megvásárolt audio plugint és már működött is. Ma már bizony más a módi.

Telepíteni kell azt a bizonyos (esetenként több gigabájtnyi helyet foglaló) keretrendszert, amin keresztül letölthetjük a minket megillető tételeket. Az állandó internet kapcsolat mellett rendelkeznünk kell egy licensz ellenőrző szoftverrel (iLok), amelyben állandóan a háttérben futva szintén feleslegesen terheli a gépünk processzorát. Persze a cégek azt kommunikálják, ez nekünk is jó az állandó frissítések és ilyesmik miatt. Hazugság. A felhasználók akarata ellenére erőszakolják rá magukat az alkotás folyamatára otromba módon.

EGY MEGOLDÁS

Jómagam is sokat költöttem külsős pluginekre (és költenék is, ha úgy hozná a sors), viszont egyre jobban elkezdett zavarni ez a gerilla taktika. Hangsúlyozom, nem a fentiekben említett cégek produktumának minőségével van gondom. Némi kutakodás után találtam jópár alternatívát, amelyeket egyszeri telepítéssel már birtokba is vehetünk. Ezek ráadásul stabilabban is futtathatók, mert nincsenek háttérben megbúvó másolásvédelmi, frissítési, illetve egyéb folyamatok. Árban is kellemesek és a minőségük sem marad el a nagyokétól.

Mindig jó érzéssel tölt el, ha egy fejlesztő maga is zenész, hiszen így belülről indulva lényegesen jobban átlátja a megoldandó feladatokat. A fenti képen egy nagy cégeket is megjárt szakember, bizonyos Reimund Dratwa nevével fémjelzett Fuse Audio Labs termékei láthatóak. Méretük 8-10 megabájt körül mozog, ami magáért beszél. Emellett nekem nagyon tetszik az egyes effektek grafikus kezelői felülete is. Ráadásul 3 nagyon hasznos plugint egy rövid regisztráció után, teljesen ingyenesen magunkévá is tehetünk!

Személyes kedvencem lett a trióból a VPRE-72, amely hangja egy analóg csöves előerősítőt idéz meg és főleg (személyes tapasztalatból kiindulva) énekfelvételnél látjuk majd hasznát. Ennek a plugin verziónak az ingyenessége mellett azért is különösen örülök, mert az egyszeri telepítésűek között ritka a jól eltalált előerősítő modellezés. Egyszerű, nagyszerű.

Ezt kitűnően egészíti ki a fenti kép jobb oldalán látható, RS-W2395C névre hallgató klasszikus hangszínszabályzó egység, amellyel tovább csiszolgathatjuk felvételeinket. Nagyon tetszett, hogy a plugin nem nyúl bele drasztikusan a hangképbe, rendkívül finoman állítgathatjuk a paramétereket. Engem megvettek! 🙂

A Fuse Audio Labs meglátásom szerint kiemelkedik a sok versenyző közül, bemutatásuk mellett a pluginek megszólalása, illetve igényes kivitelük miatt döntöttem. Az hogy valóban kis erőforrás igényűek, már csak hab a tortán. A cég fizetős verziókat is kínál természetesen, amelyekkel lefedhető tulajdonképpen az egész keverési és mastering folyamatunk is. Mindenkit arra bíztatok, tegyen egy próbát velük!