Az amerikai Universal Audio neve szerintem minden otthoni stúdiózással foglalkozó ember számára ismerősen cseng. A kaliforniai cég története során rendkívül nagy hatást gyakorolt a stúdió és zeneiparra. Nekik köszönhetjük a Solo 610 mikrofon előerősítőt, a 1176LN kompresszort és Teletronix levelert. Munkájuk lenyomatát számos album őrzi a felvételkészítés hőskoráig visszanyúlóan.

Van egy másik terület is, ahol maradandót alkottak, mégpedig a digitális éra. Audio pluginjeik a 2012-es bemutatásuk óta nagy karriert futottak be, napjainkig töretlen népszerűségnek örvendenek a zenészek és stúdió szakemberek körében. Minek is köszönhető ez a siker? Az UAD pluginjei híresek az analóg berendezések pontos emulációjáról. Szoros együttműködésben dolgoznak a legendás hardvergyártókkal, mint például a Neve, SSL, API, Lexicon, Manley Labs, hogy a pluginek a lehető legközelebb álljanak az eredeti eszközök hangzásához és viselkedéséhez.

Az UAD pluginek használatához dedikált DSP (Digital Signal Processing) hardver szükséges, amely külső hangkártyájuk által tulajdonképpen adott (2023-tól natív formátumban is elérhető néhány, amely folyamatosan bővül). A DSP hardver azt jelenti, hogy a pluginek futtatása nem terheli a számítógépünk processzorát, a számolás a külső egységben történik. Ez különösen hasznos nagy projektek és komplex mixek esetén. A folyamatos fejlesztés alatt álló UAD platform számos plugint kínál, beleértve az előerősítőket, kompresszorokat, hangszínszabályozókat, zengetőket. Ez lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy szinte minden típusú hangfeldolgozási feladathoz megtalálják a megfelelő eszközt. Rendkívül jól integrálódnak továbbá az összes nagy DAW szoftverbe.

A hangkártyáik megvásárlásával egy alap plugin csomagot is kapunk, amellyel már elkezdhetjük a munkát. Továbbiak vásárlására is van lehetőség, amelyeket legjobb áron a különböző akciók keretében kapunk meg. Ha megkérdezünk amatőr, vagy profi stúdióst, biztos mindenki fog valamilyen személyes kedvencet az UAD pluginek közül, így vagyok ezzel én is, mert szintén a lelkes felhasználók közé tartozom. Hármat mutatnék be közülük, amelyekre szinte mindig rákattintok ha felvételre, vagy utómunkára kerül a sor.
CENTURY TUBE CHANNEL STRIP
A channel strip eszközök hardveres és szoftveres formában is, a nagy keverőpultokban található csatornák egy-egy megfelelői, egy eszközben egyesítve az előfokot, hangszínszabályozót és kompresszort. A natív verzióban is elérhető Century Tube Channel Strip egy szoftveres emuláció, amely a klasszikus csöves előerősítők hangzását és viselkedését modellezi. Az ilyen szoftveres plugin célja, hogy analóg jellegű feldolgozást biztosítson digitális környezetben. A plugin kezelőfelülete négy részre van felosztva, haladjuk balról-jobbra.

A kapcsolható TUBE PREAMP szekció az audio jel meleg, telített hangzását adja vissza, amit a klasszikus csöves berendezéseknél tapasztalunk. Ez a szakasz felelős a jel erősítéséért, miközben harmonikus torzítást ad hozzá. A LEVEL szabályzó határozza meg, hogy mennyire erősítjük fel a jelet a cső szakaszon keresztül, így befolyásolva a torzítás mértékét. Az EQUALIZER szakaszban formázhatjuk a hangot, eltávolíthatjuk a nemkívánatos frekvenciákat, illetve erősíthetjük a tetszőleges tartományokat. Egyszerű felépítésének köszönhetően nagyon hatékonyan használhatjuk kezdőként is. Az OPTO LEVELER tulajdonképpen egy kompresszor, itt is láthatóan az egyszerűség volt a fő szempont a tervezésnél. Figyeljünk oda, -3 értéknél ne lapítson jobban. Emellett találjuk a MASTER szakaszt, amellyel a kimeneti szintet szabályozhatjuk. Összességében elmondhatom, hogy ez a plugin számomra az abszolút kedvenc, sokat használom beszéd felvételnél.
1176 CLASSIC LIMITER COLLECTION
A hardveres változatban is létező, natív változatban szintén elérhető 1176 Classic Limiter Collection az egyik legnépszerűbb UAD plugin. A 1176 volt az első igazán sikeres FET (Field Effect Transistor) alapú kompresszor, az 1960-as évek vége óta használják. A plugin trióból a 1176LN változat kiemelkedően jól használható ének és dob utómunkánál. Bár a nevében limiterként hivatkoznak rá, tapasztalataim szerint inkább kompresszorként működik.

A 1176 egyedülálló hangzásvilágot biztosít. Az FET alapú kompressziós technológia meleg és gazdag hangzást kölcsönöz, híres a rendkívül gyors attack és release időkről. Ez lehetővé teszi, hogy a kompresszor hatékonyan kezelje a gyors indítású és lecsengésű forrásokat, mint például az ütős hangszerek. A négy alapvető paraméter (input, output, attack, release) jelentősen leegyszerűsíti a munkát, emellett a különböző ratio beállítások (4:1-től egészen 20:1-ig) nagy rugalmasságot biztosítanak a kompressziós karakter megválasztásában. A 1176 kompresszor egyik ikonikus tulajdonsága az úgynevezett „All-Buttons-In” vagy „British” mód, amikor az összes ratio gomb egyszerre van benyomva. Ez a beállítás erőteljes hangzást eredményez, amit sokan szeretnek különleges effektusként is használni.
TELETRONIX LA-2A LEVELER COLLECTION
A Teletronix LA-2A hardveres eszköz optikai kompressziós technológiát használ, amely nagyon sima és természetes hangzást biztosít. Ez különösen jól működik ének és basszus hangszerek esetében, mivel képes fenntartani a dinamikát anélkül, hogy túlságosan belenyúlna a hangképbe. A szoftveres verzióban is ezt hallhatjuk vissza.

Az eredetivel teljesen megegyező kinézetű LA-2A plugin kezelőfelülete mindössze két fő szabályzóval rendelkezik: Gain (jelszint szabályozás) és Peak Reduction (csúcsérték csökkentés). Az LA-2A jellegzetes meleg és vintage hangzása miatt sokféle zenei műfajban népszerű. A csöves technológia és az optikai kompresszió kombinációja egyedülálló karaktert ad a hangnak, ami miatt az összes hangszer és ének felvételénél használható. Ez a plugin is elérhető natív verzióban, ami azt jelenti, hogy nincs szükségünk Universal Audio DSP eszközre a használatához.